Bismillahirrahmanirrahim Dinimiz islamın temeli; itikad,ilim ve amel üzerine kurulmuştur.İtikad ise;allaha iman, Allahın kitaplarına meleklerine, peygamberlerine ve,kadare iman olup, hayır ve şerrin allahdan geldiğine,Öldükten sonra dirilmenin hak olduğuna,kabir azabının hak olduğuna,münkir ve nekirin hak olduğuna,sırat köprüsünün hak olduğuna,mizanın ve hesabın hak olduğna,Amel defterlerinin hak olduğuna; şefaatin hak olduğuna,cennet ve cehennemin hak olduğuna sevgili peygamber efendimiz nasıl inanıp ümmetüne açıklamışsa aynen onun gibi iman etmek demektir.Amel konusunda müceddit alimlerimizin fetvalarına uymak caiz olduğu halde, itikad konusunda İse yoruma izin yoktur.İman gayba inanmak olduğuna göre,Rasülüllah efendimiz nasıl itikat etmiş ise biz müslümanlarda itikat konusunda, peygamber efendimize aynen uymakla mükellefiz.
Ey kardeş; itikad'ın bozukluğu neye benzer bilirmisin,nasıl ki insan gömleğini iliklerken ilk düğmesini yanlış iliklerse devamında gömleğinin tüm düğmelerini yanlış iliklemeğe devam eder,işte dinimizde yanlış itikad'da böyledir.Zira yanlış itikadla işlenen amellerin boşa gitme ihtimali vardır ve ayrıca yanlış itikad sonucu insanın sui hatime ile ruhunu teslim etmesi söz konusudur. bizde konumuza Allah'a (c.c) imanla başlarız rabbimizin zati sıfatları;
Vucut:Allahü teala bizzat vücuduyla mevcuttur.Vucudu vaciptir.
KIDEM:Allahü teala'nın varlığının evveli yoktur.
BEKA:Allahü tealanın varlığının sonu yoktur.
VAHDANİYYET:Allahü teala birdir,zatında sıfatlarında ve fillerinde bir ortağı ve benzeri yoktur.
MUHALEFETÜN LİLHAVADİS:Allahü teala zatında ve sıfatlarında hiçbir mahlukata benzemez.
KIYAM Bİ NEFSİHİ:Allahü teala doğmamıştır ve doğrulmamıştır.varlığı bizzat kendindendir.Allahü tealanın zatı hakkında hiçbir islam alimi dil oynatmamıştır.Zati tefekkür bizzat rasülallah tarafından yasaklanmıştır.Peki öyle ise rabbimizi nasıl tanıyabiliriz,Rabbimizi tanımamız için üç külli yol vardır,başta peygamber efendimiz(s.a.m), mukaddes kitabımız kuranı kerim,birde kainat kitabıdır. bu üç külli yoldan birisini dahi ciddiyetle incelersek rabbimizi kolayca tanıyabiliriz.Peygamber efendimizin bizzat kendisi mucize olduğu gibi kuranı kerim dahi onun bir sönmeyen meşale gibi mucizesidir.Rabbimizin birde sübüti sıfatları vardır:hayat,ilim,irade,semi basar kelam,kudret ve tekvin,bazı hak meseblere göre tekvin ve kudret sıfatı aynı telakki edildiğinden subutu sıfatlar yedi olarak tesbit edilmiş,hanefi anlayışına göre ise tekvin sıfatıda ayrı bir sübüti sıfat olarak kabul edildiğinden sekiz sübuti sıfat olarak tesbit edilmiştir.Sayılan subuti sıfatlardan hernekadar bizede bir miktar verilmiş isede; bizim hayatımız, görmemiz, konuşmamız ve ilmimizin v.s rabimizin sıfatlarıyla hiçbir benzerliği yoktur.o konuşur fakat konuşmak için bizim gibi iki dudağa ve dile ihtiyacı yoktur. O görür fakat görmek için bizim gibi göze ihtiyacı yoktur.Bir misal vermek gerekirse,harita üzerindeki bir şehir ile asıl arz üzerindeki bir şehir gibi veya atlas kitabindaki bir okyanus ile asıl okyanuslar gibi belki daha fazla fark vardır.zira rabbimizin her isim ve sıfatı zati gibi kadim ve sonsuzdur.Fani olanı sonsuzla mukayese yapmak ise geometrideki faraza olarak çizilen enlem ve boylam gibi varsayım çizgilerinden ibarettir.............selam ve dua ile
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder