12 Ocak 2014 Pazar

marifetullah 1


           Bismillahirrahmanirrahim                                                Marifetullah;Allah(c.c) tüm kainatı insan için insanıda kendisini mümkün olduğu kadar herkesin kapesitesine göre tanımak ve tanıdığını bildirip kendisine şükretmet için yaratmıştır.Marifetullah allahı fiilleriyle,eserleriyle ve isim ve sıfatlarıyla tanımaya çalışmak demektir.Marifetullah, ilimlerin özü arif insanların da dünyadaki tek gayeleridir. Rabbimizi bize tarif eden yollarıda sayılamıyacak kadar çoktur.Bunlar arasından,Rabbimizi bize tarif eden üç külli yol vardır.Yüce kitabimiz olan Kuranı mucizül beyan ,Sevgili peygamber efendimiz. Hz.Muhammed Mustafa Sallahü Aleyhi ve Sellem  ve kainat kitabı kebiridir. Marifet ben hakiki insan olmak istiyorum iddasında bulunan insan olan insanın meşgul olacağı bir ilimdir,nurdur.gaflet perdsinin yırtılıp  atılmasıdır.İnsanın kainat kitabını sanki kuranı kerimin ayetlerinin cisimleşmiş bir hali gibi okumağa başlaması ve insanın kendi nefsinin aslında ne kadar aciz,fakir ve nakıs olduğunun farkına varmasıdır.  Kendisini şeytandan,ebü cehilden,firavundan ve firenk kafirlerinden daha faziletli görene,Sübühan hakkın marifeti haramdır.(Hace Bahaddin Nakşibend.r.a.) Mesala uykusu gelmiş bir insanın veya hastalanmış bir insanın ne kadar aciz ve çaresiz kaldığını,en zaruri işlerini bile göremiyeceğini anlaması,yaşlanmasının ve ölümünün önüne geçilmesinin mümkün olmadığını,Buna mukabil Rabbimizi biran bile uyuklama ve uyku hali gibi arazi şeyler olsa tüm kainatin hercü merc olup yok olacağını, düşünüp Rabbimizi Sübbühan Allah tesbihi ile her türlü noksandan tenzih edip, kendimize ve tüm mahlukata gelen niğmetlerin Allah'dan geldiğinin idraki içinde ona sonsuz şükür ve hamdü senalar etmemizin ve Allahü ekber tekbiriylede.onun Malikül mülki zül celal vel ikram, cabbar, Mütekebbir,gibi celal sıfatlarıyla övmemizin ve övülmeğe ve ibadet edilmeğe ancak rabbimizin layık olduğunun itiraf edilmesi ne kadar elzem ve hoş olduğu anlaşılır.

Marifet : insanın ahiret hayatındaki sermayesi ahiretdeki itibarının allah katındaki derecesidir. Marifetullah afaki ve enfüsi tefekkürrle elde edilen ilim neviindendir.Afak ise ufuklar demektir yani çevremiz,afaki tefekkürde mihenk, ölçü insandır yani afaki tefekkürde insanı merkeze koymamız gerekir.insanın en çok muhtaç olduğu en zaruri ihtiyacı hava olduğu için allah (c.c)havayı insanın dudağının önüne koymuştur hemde hiçbir ücrete ve zahmete tabi olmadan,yine insanın havadan sonra en çok ihtiyaç duyduğu suyu dünyanın üçte ikisi olarak bol yaratması ve havayı insanın ciğerlerine göre terbiye etmesi keza suyu,güneşi gökleri ve yerleri insana göre terbiye edip.Güneş,Hava,Su ve toprak gibi en çok ihtiyaç duyulan zaruri maddeleri azami ölçüde yaratması,

insanı nazdar bir çocuk gibi annesinin iki memesi gibi temel gıdalarını bitkisel ve hayvansal gıda olarak iki  yoldan temin edilmesi gibi, daha okadar çok marifet yollar vardırki, herkesin  kapesitesine göre tefekkür sınırları değişir.Afaki tefekkürde; İnsanlar arasındaki sevgi,Saygı ve yardımlaşmalar ve Aile bağları,ve keza hayvanatın etleriyle,Sütleri derileri ve yünleriyle insanların hizmetlerine ve  yardımalarına koşmaları.Ve yine Nebadatın(ağaçlar ve bitkilerin)İnsanlrın ve hayvanatın, yardımlarına yetişmeleri,ve keza insanlarında isteyerek veye istemiyerek bir birlerinin yardımlarına koşmaları (terzilerin elbise dikmeleri,müteahitlerin ev yapmaları,mühendis ve doktorların çeşitli hizmetlerde,istihdam edilmeleri,gibi) Cemaadatında (Topraklar,Taşlar,Madenlerin) Hayvanların ve Bitkilere menşey teşkil etmeleri,Ve ayrıca,Bitkilerin ve hayvanlarında insanlar gibi kendi aralarında bilerek veye bilmeyerek birbirlerinin yardımına koşturmaları bize gösteriyorki bu işler tesadüfi olamaz ve böylesine mükemmel bir sistemi kuran,İdare eden bir ilim ve bir irade,bir kudret vardır.o da ancak Allah(c.c.) olabilir.Afaki tefekkürü bazı mütefekkirler dipsiz kuyuya benzetmişlerdir.

        Peygamber efendimiz (a.s.m) miraç olayında tüm yerleri gökleri ve ahiret aleminde gezdirildiği halde sübhaneke ma arafnake hakka marifetike ya maruf.yarabbi ben seni hakkıyla tanıyamadım demiştir.Enfüsi tefekkür ise,insanın nefsini tanıması ve nefsani tefekkürüdür.insan nefsi ise insanın maddi vucudu;göz,kulak,dil,kalp,v.s ve manevi duygularını kapsar.Bu çok önemli ve kıymetli bir ilimdir.İnsanın nefsi tefekkürü nura dönüşür.Mesala Yediği bir meyvenin şeklini, rengini, tadını, kokusunu ve içindeki vitamin ve hikmetlerini düşünüp tefekkür ederek yer ve elhamdülillah ile bitirirse,o meyve nura dönüşür ve ahiret alamindede rızık olarak daha güzeliyle önüne gelir. Bunun gibi......Allahın  (cc) yarattığı en kıymetli mahlukatı   insandır.Yani allah(cc)ın ilminin kudretinin,hikmetinin hasılı  esmasının dünyadaki müntehasının en son noktasını insan teşkil etmektedir.Yani insan Allah(c.c)en antika eseridir.

       Ey kardeş;Bir mağazanın vitrinine konulan kaya parçası veye ağaç kütüğünden amaç yanında sergilenen kumaşın veya elbisenin  zerafetinin harikalığını daha iyi göstermek içindir. İnsanında diğer mahlukat karşısındaki üstünlüğü adete bahsettiğimiz mağaza vitrinindeki hiçbir işlem görmemiş ve hiç yontulmamış ağaç kütüğünün yanına konulan kumaş veye zerafetli elbise gibidir.Yani insanın burnu filin burnundan ne kadar güzel yine insanın kulakları eşşeğin kulaklarından nekar güzel. yüzü gergedanın yüzünden,keza elleri ayakları diğer mahlukatın elleri ve ayaklarından nekadar güzel .yaratılmıştır.(ahseni takvim)

İnsanın aklına ise hiç paha biçilebilirmi tüm hayvanatın aklı toplansa bir çobanın aklına değmez.İnsanın sofrasınıda ona göre kıyasla......

 Peki  insanın bu üstünlüğünün bu saltanatının bir bedeli yokmu?

Tavuk yumurtlar inek süt verir öküz çiftini sürdü ağaçlar meyvalarını vererek hikmetini gösterdi,ya insan bu verilen saltanatın karşılığında ne yapması grekir.işte cevabi namaz,insan tüm yaratılmış mahlukatın adete bir mebbusu bir temsilcisi olarak Allahın huzuruna durarak tüm mahlukat adına elhamdülillahi rabil alemin diyerek rüküya ve secdeye kapanarak ,onu tesbih, tahmid, hamd ve külli bir şekilde şükretmesi gerekir.Namaz kılmayan insan ise haindir.Hainin hükmü ise merdüttür.(Risaili nurdan)

Sübuhaneke ma arefneke hakka marifetike ya maruf

Sübuhaneke ma zekernake hakka zikrike ya mezkur

Sübuhaneke ma şekernake hakka şükrüke ya meşkur

Sübuhaneke ma abednake hakka ibadike ya mabud

                                                     Selam ve dua ile   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder